تکنیک اجرای نمایش : اين تئاتر عروسکي به شیوه ماریونت ( عروسک نخی ) اجرا مي شود .
تکنیک : عروسک این داستان دارای یک شخصیت اصلی ست و با تکنیک ماریونت یا همان عروسک نخی اجرا می شود . عروسک این نمایش از چوب عناب ساخته شده و از ناحیه کتف ، آرنج ، ران ، زانو و گردن دارای مفصل است و توسط شش رشته نخ  قابل حرکت است . دو رشته نخ برای سر و چهار رشته براي هر کدام از دست و پاهاي عروسک استفاده شده و نخ بندی آن نیز برای حرکت این مفاصل صورت گرفته است .
ارتفاع این عروسک حدود 10 سانتیمتر است .از آنجايي که حرکت دادن اين عروسک احتياج به تمرکز و دقت بسيار دارد و بسيار مشکل است براي بزرگنمايي حرکت و سهولت دست هاي عروسک گردان از مکانيسمي شبيه به پانتوگراف براي آن استفاده شده است .
عروسک گردان :
یک عروسک گردان بر بالای فضای نمایشی در جایگاه ویژه قرار می گیرد و بر تمام صحنه ی نمایش که حیاط خانه ای به مساحت حدود 120 * 160 سانتیمتر است تسلط دارد و با دو دست خود ، حرکت سر عروسک و حرکت دست ، پا و گردن آن را به عهده دارد.
نور :
فضای صحنه شبیه یک استدیوی کوچک طراحی شده است.نور صحنه نیز از دریچه عروسک گردانی بالای صحنه تنظیم می گردد و برای فضای صحنه که در طول کل نمایش شب را در حیاط خانه تداعی می کند در نظر گرفته شده است . در پس انتهاي فضاي صحنه نیز نور اصلي شهرفرنگ براي اجراي تکنيک هاي ياد شده تعبيه شده است و نور آن برای سایه های رنگین و انیمیشن در پس زمینه مناسب است . سعی شده است برای اجرای این اثر از انرژی برق استفاده نشود .
صحنه :
در شعر فروغ فرحزاد ، بادگیر و حوض و پاشویه و درخت بید و دیگر نشانه های یک خانه قدیمی ایرانی به تصویر کشیده شده است . به همین منظور فضای صحنه نمایش بر اساس معماری خانه بروجردی ها در کاشان با تلفيقی از الگوهای خانه طباطبایی های کاشان ، خانه لاری ها در یزد و الگوی طاقی های گنبد سلطانیه و با چوب عناب به صورت مشبک ساخته شده است . این صحنه دارای یک حوض در وسط حیاط ، چند باغچه کوچک در اطراف آن است و کف حياط آن به طور کامل با حدود 1200 سفال کوچک و پخته شده با طرح آجرخشتی پوشانده شده است . پنجره های ارسی با شیشه های رنگی دارد و گلدان های سفالی اطراف حوض و حیاط قرار گرفته اند .
فضای اجرای نمایش :
صحنه این نمایش در یک شهر فرنگ بزرگ قرار گرفته است و نمایش عروسکی داخل این شهر فرنگ اجرا می شود . ابعاد بدنه این شهر فرنگ حدود 240*240* 240 سانتیمتر است . این شهر فرنگ یک اسکلت بندی از چوب محکم راش دارد و با پیچ و مهره هم بندی شده است و قابل بازشدن و جمع آوری می باشد . این فضا شبیه یک بلک باکس کوچک يا پلاتوي کوچک تئاتري ست که قابلیت تعویض صحنه و اجراهای عروسکی متفاوت را دارد .
دیوارهای این شهرفرنگ با پیچ از صفحات فیبر چوبی پوشانده شده است . ورودی و نمای پیشانی این شهرفرنگ با نمایی از نقوش و معماری ایرانی و نیز طرح هایی از بناي تخت جمشید پوشانده شده است .تاج اصلی شهرفرنگ که ترسیمه ای از آن در بالا آمده است نمایی از پله های ورودی کاخ آپادانا در تخت جمشید است که قلمگیری های آن جهت قلمزنی روی مس انجام گرفته است.
این شهر فرنگ طبق ساختار قديمي و مرسوم آن سه دریچه ( چشمی VISOR ) دارد که همزمان سه تماشاگر می توانند نمای داخلی و صحنه نمایش را از سه زاویه نزدیک به هم و با فاصله ی مناسب و به طور مستقل مشاهده کنند .
بر ورودی این چشمی ها یک مجسمه از سر شیر در وسط و دو مجسمه سر عقاب در طرفین از نماد سرستون هاي تخت جمشید نصب شده است که سه تماشاگر برای تماشای اين تئاتر باید دهان این مجسمه ها را باز کنند و سر خود را در دهان این مجسمه قرار دهند . جنس این مجسمه ها از مواديست که آسیبی به تماشاگر نمی رساند.
سقف این شهرفرنگ نمایی از پشت بام های ایرانیست .که روی آن بادگیرها ، ورودی بام ، گنبد ها و در جلو سرستون تخت جمشید مشاهده می شود .
قسمت زیرین این شهر فرنگ که جایگاه نوازنده است مزین به نماد طاقی ها و ستون های ايراني و آجرچيني هاي گنبد علويان است  که به صورت مشبک ساخته شده است .
دو پایه اصلی چپ و راست این شهر فرنگ جایی است که قرقره های انیمیشن قرار گرفته است که از یکی باز و در یکی جمع می شود . بدنه این دو پایه مزین به نقوش مناره های مسجد جامع ساوه و دیگر نقوش ایرانی است . بالای این دو ستون نمایی از گنبد سلطانيه و مقارن آن گنيد سلطان سنجر است که  از سفال و چوب ساخته شده است و به طور متقارن در دو طرف قرار دارد .
شنیده های عروسک داستان از حرف های مادرش به صورت انیمیشن و خطوط سیاه و سفید به تصویر کشیده شده است که حاصل ذهنیات اوست و او را به طور منطقی از روند زندگی عاشقانه و احساسی منع می کند با استفاده از نقاشی کودکان ایرانی متحرک سازی شده است و در قالب انیمیشن با سیستم قدیمی آن و بدون استفاده از برق در تقابل با حرکات عروسک نمایش اجرا می شود .
خیالات و رؤیاهای عروسک قصه که ناشی از صحبت های او با آب و ماهی رؤیای اوست به صورت غلتک تصاویر رنگی تصویر سازی شده است و از پشت صحنه به حرکت در می آید .
در قسمت اپتیک که توسط روزنه ای در انتهای این شهر فرنگ اجرا شده است یک لنز دوربین قرار دارد که تصویر فضای بیرون را وقتی فضای داخلی شهر فرنگ تاریک است شبیه مکانیسم اتاق تاریک روی یک صفحه سفید در پشت صحنه نمایش می اندازد و تماشاگر قادر به دیدن تصویر زنده ای از عروسک در انتهای نمایش است .جایی که در انتهای داستان عروسک خود را در حوض می اندازد
صحنه ی اول :
پيش از شروع تئاتر پنجره هاي ارسي رنگي بسته است و تماشاگر از پشت پنجره صحن حياط را ميبيند . با شروع نمایش پنجره های ارسی به سمت حیاط خانه باز می شود و صحنه خواب دیدن عروسک با پس زمینه ی ماهی نخی عروسکی سحر آمیز آغاز می شود . در این صحنه عروسک نمايش در میان حیاط روی یک تخت چوبی خوابیده است و عروسک ماهی با پس زمينه اي از ماه و دريا توسط عروسک گردان در بالای سر عروسک به حرکت در می آید .

صحنه ی دوم :
پس از بيدار شدن عروسک از خواب او در هوای رؤیای سحرآمیزش کنار حوض می آید و تصاویر انیمیشن سیاه و سفید که تداعی کننده ی گفته ها و توصیه های مادر اوست به حرکت در می آید . در این تکنیک ماهی به عنوان چیزی که مایه رسوایی ست و باید از آن دوری گزید و به خاطر بوی بدش به آن دست نزد،تصویر شده است . این انیمیشن بر روی کاغذ نازک چاپ شده است و در تقابل با حرکت سايه ي عروسک و واکنش هاي او قرار می گیرد و ذهنيات او را مبنی بر دوری از ماهی و رؤیای خواب و تداوم زندگی روزمره به تصویر مي کشد.

صحنه ی سوم  :
عروسک درگیر گفته های مادرش است که صدای آب را می شنود . گفته های آب به صورت تصاویر نقاشی شده و رنگی روی یک طلق از پس زمینه صحنه به گونه ای که نور پشت ، آن را رنگین و درخشان کرده است به آرامی توسط غلتک تصویرگردان پشت صحنه به حرکت در می آید . این تصاویر تداعی کننده گفته های آب و ذهنیات خوب عروسک در مورد ماهی رؤیای اوست . در طی این تصاویر علی به سوی ماهی رؤیایش که حالا منتظر اوست فراخوانده می شود .

صحنه ی چهارم  :
در این صحنه عروسک از میان آن ذهنیات نيک و بد يا زشت و زیبایی که از ماهی در ذهنش خطور کرده است واله و شیدای ماهی خوابش تصمیم مي گيرد خود را به آب بسپارد تا صدای ماهی را که از ته آب اورا صدا می زند و منتظر اوست دنبال کند . پس از پريدن او  عروسک در حوض آب غوطه ور مي شود صحنه تاریک مي گردد.

صحنه پنجم :
پس از ناپديد شدن عروسک در حوض حياط و تاريک شدن صحنه ، عدسي پشت صحنه با تکنيک اپتيک نمای بازیگری زنده شبیه به عروسک را روی پس زمینه تصویر مي اندازد و تماشاگر حالا عروسک زنده را می بیند که در حال چیدن آلوچه در يک باغ رويا يي ست
در ابتداي شروع اين تئاتر عروسکي سه تماشاگر روبری هر يک از دريچه هاي شهر فرنگ می نشینند . روي اين دريچه ها مجسمه ي سر شير و سر عقاب ( نمادهاي تخت جمشيد ) به صورت نمادين نصب شده است . دهان اين مجسمه ها متحرک است و باز مي شود .تماشاگر سر خود را در دهان این نمادها قرار می دهد . این سرها به گونه ای طراحی شده است که از طریق حفره ي درون آن می توان داخل شهر فرنگ را مشاهده کرد .  سر تماشاگر به راحتی روی فک پایینی آنها استقرار مييابد و مي تواند ازين دريچه فضاي تئاتر عروسکي داخل شهرفرنگ را ببيند.
از آنجایی که اين تئاتر عروسکي بدون کلام و در فضای یک شهر فرنگ ، با روشی خاص متشکل از عروسک گردانی ، پویانمایی ، تصویرسازی ، اپتیک و بدون استفاده از برق اجرا می شود . صحنه بندی آن بر اساس فضای نمايش داراي پنج بخش اصليست :

ايده اصلي اين اثر درسال 1387 هنگام تماشاي يک تئاتر عروسکي در جشنواره عروسکي مبارک در تهران به وجود آمد.تصور اينکه يک تماشاگر بتواند صحنه تئاتر عروسکي را از درون يک حفره به صورت اختصاصي نگاه کند بسيار مرموز و راز آلود به نظر مي رسيد.روي صندلي خود بنشيند و از يک روزنه به تماشاي دنياي فانتزي و خيال انگيز تئاتر عروسکي بپردازد.حس عجيب تر آن که اين صحنه عروسکي مختص اوست و کس ديگري نمي تواند آن را ببيند.
اين ايده در ذهن پرداخته شد و دو طرح براي آن به وجود آمد.ايده اول همان اجراي تئاتر در يک فضاي محصور عروسکي با چند دريچه بود و ايده ي دوم اجراي تئاتر به همين شيوه براي تماشاگران در يک صحنه ي چهارسو يا دايره اي بود.
ايده اول به صورت شهرفرنگ به اجرا درآمد. يک پلاتوي کوچک تئاتر که هم در محيط باز و هم در يک فضاي بسته با يک منبع نور قابل نصب است.از اين شهرفرنگ مي توان به عنوان يک استوديوي کوچک نيز استفاده کرد.
براي اين منظور طراحي اثر به صورت ذهني شکل گرفت و طي سال هاي بعد با داستان فروغ فرخزاد همراه شد. به نظر شعر « به علي گفت مادرش روزي » که با عنوان شعر « علي کوچيکه » نيز شناخته مي شود به فضاي کار نزديک تر بود.فضاهايي که شاعر فيلمساز اين شعر ساخته به طراحي اثر نيزکمک کرد.